Bloemenzaak Josina Bloemen in Oss heeft duurzaam predicaat

De Noord-Brabantse bloemenzaak Josina Bloemen uit Oss is gecertificeerd voor de landelijke Barometer Duurzame Bloemist. Ondernemers Mireille Huizer-de Bruijn en Suzanne de Bekker-van Druten behaalden status zilver. Met het predicaat kunnen ze overleggen dat zij duurzaam ondernemen en verantwoorder inkopen. 'Met elkaar dragen we een steentje bij.'

Binnen een half jaar sleepte het duo het certificaat in de wacht. 'Het behalen van de certificering viel ons mee. Onbewust waren we eigenlijk al heel goed bezig. Zeker met betrekking tot de inkoop hadden we de zaken al goed op orde', zegt bloembinder Suzanne met een bezorggebied dat ongeveer reikt van Rosmalen, Veghel tot Uden naar Nederasselt tot Maasbommel.

De bloemisterij behaalde een percentage van ruim 30 procent voor de inkoop van bloemen met verantwoorde keurmerken. Denk hierbij aan MPS-A, EKO/Biologisch en Fairtrade/Max Havelaar. Ook de afvalscheiding was op orde. Plastic, papier en GFT werden al naar behoren gescheiden. Wel pasten ze de verlichting aan naar LED-lampen en kopen ze nu milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen. 'Het is vooral het papierwerk waar het om draait. Dat alles zwart-op-wit staat. Hiermee kan je overleggen dat je duurzaam onderneemt. Zeker naar zakelijke klanten kan dat een pre zijn', legt bloembinder Mireille uit.

Als ondernemer kun je niet achterblijven. De natuur is het belangrijkst

De interesse van consumenten voor duurzaamheid zien we ook groeien. Het is ook iets nobels, volgens Suzanne. 'Met elkaar dragen we een steentje bij.' Maar verduurzaming moet ook niet onder een vergrootglas gelegd worden. Het moet wel leuk blijven. Alhoewel bij kwekers nog een hoop verbeterd kan worden. Suzanne zegt: 'Als meer kwekers zich committeren aan duurzaamheid en hun bloemen certificeren volgens de normen van bepaalde keurmerken is het makkelijker ons inkooppercentage duurzame bloemen omhoog te krijgen.'

Ook zouden kwekers naar hun verpakkingen kunnen kijken. 'Vijf roosjes in bedrukt plastic. Als bedrijf kan ik daar niks mee. Dat gooi ik allemaal weg. Zonde toch? Ter bescherming begrijp ik het, maar vijftig in een wikkel is voor ons ook prima', zegt Suzanne. De bloemisten snappen dat er op het vlak van verduurzaming iets moet gebeuren. 'Als ondernemer kun je niet achterblijven. De natuur is het belangrijkst. Dus ook het tegengaan van de plastic soep. Daar kunnen we met elkaar iets aan doen', aldus Mireille.