Haarlem met De Bloementuin een duurzaam bloemist rijker

Met De Bloementuin heeft Haarlem er een gecertificeerd duurzaam bloemist bij. Eigenaar en bloemist Edgar Mathot behaalde met zijn bloemenspeciaalzaak de gouden status van de Barometer Duurzame Bloemist. Het hoogste niveau in de bloemisterij voor het verduurzamen van bloemenspeciaalzaken. Met een inkooppercentage van bijna 80 procent duurzame bloemen en planten voldoet Mathot ruimschoots aan de eisen.

In mei begon de bloemist met de certificering van de winkel. 'In eerste instantie dachten we, we gaan gewoon voor brons, maar toen bleek het zo goed te gaan op het gebied van de inkoop dat we na zilver, zelfs voor goud besloten te gaan', zegt Mathot die sinds anderhalf jaar eigenaar van De Bloementuin in Haarlem en omstreken is. Hij bezorgt naast Haarlem in nabij gelegen plaatsen als IJmuiden, Santpoort, Driehuis, Heemstede, Bentveld, Bloemendaal, Hoofddorp et cetera.

Ik zie ook bij zakelijke klanten dat het steeds belangrijker wordt

De gouden certificering betekent dat minimaal 50 procent van de bloemen en planten een duurzaam keurmerk heeft. Denk aan keurmerken als MPS-A(+) en Natural Protected, EKO/Biologisch en Fair trade/Max Havelaar. Mathot komt zelfs op 78 procent, waarbij de planten allemaal een biologisch keurmerk hebben.

Naast het verduurzamen van de inkoop, is het voorwaarde dat de bedrijfsvoering wordt verduurzaamd, door bijvoorbeeld een schonere auto te rijden, over te gaan op LED-verlichting en een groene stroomleverancier. Daarnaast heeft de ondernemer onder meer afbreekbare plastictasjes van maïs, chloorvrij gebleekt papier, afbreekbaar lint en Fairtrade Max Havelaar bloemenvoeding.

Het was wel een uitzoekwerk volgens Mathot, maar met enige begeleiding mag het resultaat er zijn. De ondernemer kan met de certificering overleggen dat hij duurzaam onderneemt. Jaarlijks vindt dan ook een controle plaats door een aangewezen instantie. De ondernemer maakt met de certificering deel uit van een groeiende groep duurzaam gecertificeerde bloemisten.

Mathot: 'Het is gewoon een kwestie van goed bezig zijn. Ik zie ook bij zakelijke klanten dat het steeds belangrijker wordt. Er komt steeds meer aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit is toch ook belangrijk voor het milieu?'